Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Smysluplná škola - identifikační údaje a charakteristika školy
Odborný článek

Smysluplná škola - identifikační údaje a charakteristika školy

12. 10. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Jan Korda

Anotace

Je charakteristika školy a motivační název školního vzdělávacího programu důležitou otázkou při psaní ŠVP? Jak obsáhlý by měl být tento dokument?

Tento text souvisí s články:
Smysluplná škola – charakteristika ŠVP a vyučovacího předmětu
Smysluplná škola – tvorba učebních osnov
Smysluplná škola – učební plán v ŠVP


Osnova dokumentu ŠVP je dána RVP ZV a doporučuji se jí jednoznačně držet, neboť je smysluplná. I my, v Základní škole na Lyčkově náměstí v Praze 8 – Karlíně, jsme se jí drželi.

První kapitolou vzdělávacího programu jsou identifikační údaje - název školy a ŠVP, adresa ZŠ, jméno ředitele, zřizovatel, platnost dokumentu. Doporučeným údajem je motivační název ŠVP. Ze seminářů ve sborovnách vím, že v mnoha školách vyvolává myšlenka motivačního názvu ŠVP úsměv na rtech. Je to opravdu důležitá součást programu, nad kterou je třeba přemýšlet? Osobně bych tuto část nepodceňoval a doporučoval se jí vážně věnovat. Dobře zvolený motivační název ŠVP může brzy přerůst v termín, který se vžije do podvědomí lidí stejně, jako třeba označení nějaké solidní firmy. Název by neměl být pouze dobře zapamatovatelný, ale měl by i něco vypovídat o aktivitách školy a její profilaci.

Jak vznikl název našeho školního vzdělávacího programu - Smysluplná škola? Požádali jsme kolegy, aby co nejjednodušeji odpověděli na otázku, jaká škola je pro ně ideální. Pokud vynechám úsměvné návrhy stylu Prázdninová škola či Prázdná škola, nejčastější volbou byla varianta Škola pro život či Škola života (ta ovšem již existuje, příklad je dokonce uveden v Manuálu, proto byla tato varianta odmítnuta).

Druhý název, předložený kolegům ke schválení, byl Pozitivní škola - vznikl potřebou vyjádřit důležitost pozitivního přístupu dětí k učení, rodičů ke škole, učitelů k dětem, práci apod. Tento název byl již takřka schválen, když se z našeho sboru ozvala námitka, že nám budou děti z jiných škol říkat „aidsáci“, protože lidé dnes znají pojem „HIV pozitivní“. Nakonec vyhrál návrh Smysluplná škola, který vznikl po přečtení článku paní Nováčkové o vnější a vnitřní motivaci. Pokud chceme, aby děti, učitelé i rodiče chodili do školy rádi, měli by to dělat díky vnitřní motivaci. Tři S znamenají smysluplnost, spolupráci a svobodnou volbou. Smysluplnost nám přišla nejdůležitější pro všechny aktivity ve škole. Každá aktivita školy, úkol pro učitele, učivo, výstupy, by měly mít nějaký smysl. Ten přináší i naše logo, které zdůrazňuje nejen architektonickou krásu budovy naší školy, název, ale zdůrazňuje i tři hlavní pilíře školy, na kterých je postaven náš vzdělávací program.

SMYSLUPLNÁ ŠKOLA

V příjemné pracovní a tvořivé atmosféře moderními metodami smysluplně vzdělávat, rozvíjet osobnost a schopnosti všech žáků na jejich maximálně možnou úroveň.

Smysluplné vzdělávání a rozvíjení osobnosti všech žáků je založeno na:

  • smysluplném obsahu vzdělávání a rozvoji osobnosti,
  • smysluplných činnostech v době vyučování i ve volném čase,
  • smysluplných vztazích.

Takto jednoznačně jsme vytvořili základ kapitoly Charakteristika školy, která by měla čtenáře seznámit se školou a představit její další aktivity, vyjma hlavní činnosti, kterou je vzdělávání. Důležitou vlastností ŠVP je jeho obsáhlost. Může hrát velkou roli. Nečekejte od čtenářů z řad rodičů, že budou ochotni číst odborný text na mnoha stránkách. Musí to být dokument funkční a jasný i laickým čtenářům, doporučuji ho proto napsat stručně a srozumitelným jazykem. Bez učebních osnov, které samozřejmě udělají dokument obsáhlejší, by měl být školní vzdělávací program co nejkratší, aby čtenáře neodradil. Charakteristika naší základní školy se vešla na půl stránky.

1. Smysluplný obsah vzdělávání a rozvoj osobnosti

Při hledání obsahu vzdělávání se řídíme kritériem využitelnosti v reálném životě. Naše škola poskytuje všeobecné vzdělání ve všech oblastech, ale více času při výuce je věnováno tématům, u nichž je větší pravděpodobnost, že je žáci v reálném životě využijí (např. v zeměpisu se zaměřujeme více na ČR a Evropu, než na ostatní oblasti). Obsah vzdělávání považujeme za prostředek k získání dovedností, které umožní našim absolventům dobře obstát při studiu na vyšších stupních škol i v životě, tj. aby uměli vyhledávat informace, řešit problémy, dávat poznatky do souvislostí, získané vědomosti využít v praxi. Obsahem vzdělávání rozumíme nejen racionální poznatky, ale i citové prožitky a seznamování se s etickými, estetickými a kulturními hodnotami.

2. Smysluplné činnosti v době vyučování a ve volném čase

Za smysluplnou ve škole považujeme takovou činnost, při které se žák aktivně zapojuje a rozvíjí se, tj.přemýšlí, tvoří, řeší problémy, diskutuje, aplikuje, prezentuje získané vědomosti atd. Vyučování neprobíhá jen ve škole, ale i na exkurzích, výletech, kulturních akcích, školách v přírodě se smysluplnou náplní. Neomezujeme se pouze na dobu vyučování, nabízíme dětem smysluplné činnosti i v jejich volném čase formou odpoledních kroužků, školního klubu, družiny, využívání odborných učeben školy (učebny VT, knihovny, studovny, hudební zkušebny). K osobnostnímu rozvoji vedou činnosti zaměřené zvláště na rozlišování dobrého a zlého, rozvíjení smyslu pro odpovědnost, schopnosti překonávat překážky, rozvoji tvořivého myšlení a k sebepoznání.

3. Smysluplné vztahy

Smysluplné vztahy jsou založené na vzájemné úctě a důvěře všech, kteří se podílejí na výchovně-vzdělávacím procesu, tedy pracovníků školy, žáků, rodičů a veřejnosti. Vzájemná důvěra a úcta vede k efektivní práci, etickému jednání a k pozitivnímu rozvoji osobnosti. Smysluplné vztahy vytváříme společnou tvorbou a uznáváním pravidel, spolurozhodováním, otevřeností, komunikací.

Součástí kapitoly Charakteristika školy v našem ŠVP jsou samozřejmě i povinné údaje o její velikosti, materiálních podmínkách, mezinárodních projektech a o spolupráci s rodiči. Do charakteristiky pedagogického sboru jsme umístili i kritéria, dle kterých hodnotíme pedagogy. Domníváme se, že je to důležitá informace třeba i pro potencionální kolegy, kteří si vybírají školu, ve které by chtěli učit. Ale ani tato část by neměla být nijak dlouhá.

Určujícím faktorem pro kvalitu školy je její pedagogický sbor. Snažíme se vybírat svoje spolupracovníky podle určitých kritérií tak, abychom vytvořili dobře spolupracující tým. Rozhodujícími kritérii jsou:

  • kladný vztah k dětem a k pedagogické práci – ochota věnovat se práci i nad rámec svých povinností,
  • osobnostní předpoklady – smysl pro spravedlnost, důvěryhodnost, odpovědnost, spolehlivost, dobrá znalost oboru, nápaditost, kolegialita, komunikativnost, schopnost organizovat si práci,
  • sebevzdělávání - osobní a odborný růst, ochota pracovat na sobě, udržování kontaktu s dobou,
  • snažíme se vytvořit stabilizovaný, plně kvalifikovaný věkově vyvážený sbor, zastoupený muži i ženami.
Poznámka

Do ŠVP jsme nakonec nedali detailní informace o velikosti sboru a jeho kvalifikovanosti (viz RVP ZV, s. 117 a Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, s. 27), ale jen obecné, neboť se nejedná o trvalé údaje. Velikost pedagogického sboru se díky každoročnímu nárůstu žáků naší školy stále mění. Protože ve sboru máme několik ještě studujících učitelů, nebyla by informace o kvalifikovanosti sboru příliš objektivní. Navíc tyto informace pravidelně ředitel školy zveřejňuje ve své výroční zprávě, která je veřejně dostupná. My jsme v této kapitole chtěli dát jasnou informaci rodičům či budoucím kolegům, jaké vlastnosti u učitelů vyžadujeme.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět