Otevírá se pohádka pro holky a kluky - zaťukejte na vrátka ťuky, ťuky, ťuky!
Naším záměrem je podpořit u dětí přirozený vztah k pohádkám prostřednictvím poslechových, dramatických, tělesných, hudebních, pracovních a dalších činností. Vedeme děti k rozlišení prózy a veršované pohádky. Dalšími cíli je seznamování s některými druhy potravin, uvědomění si lidských vlastností (dobro, zlo, lstivost, chytrost, hloupost, pýcha), vysvětlení podmínek pro růst rostlin, zdokonalování hrubé a jemné motoriky. Děti si rozvíjejí také jazykové dovednosti, obohacují si slovní zásobu. Měly by také pochopit, že pohádka může mít různé verze,
Očekávané výstupy
- projevovat zájem o knihy
- sledovat a reprodukovat děj
- dramatizovat pohádku
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo, intonaci řeči
- spolupracovat s ostatními dětmi
- ovládat koordinaci ruky a oka
- poznat a určit barvy
- určit geometrické tvary
- rozlišovat pojmy „před", „za", „uprostřed", „první", „poslední" apod.
- seznamovat se s číselnou řadou, jednoduchými počty (jeden ubyl, přibyl)
Pohádka: Já, malý koblížek
Nabídka činností
- prohlížení pohádkových knih, leporel
- seznamování s různými podobami textu stejné pohádky
- poslech vyprávěné (čtené) pohádky „O Koblížkovi" (kniha, leporelo, kazeta, CD)
- poslech veršované pohádky „Dědeček a koblížek" - Špalíček veršů a pohádek (F. Hrubín)
- vypravování pohádky podle obrázků (obrázkový seriál)
- pojmenování geometrických tvarů
- rozlišování barev - barva a příchuť marmelády v koblížku
- připravování „koblížkové" hostiny - po dohodě s hospodářkou nebo rodiči
- seznamování s některými druhy potravin (co je potřeba k přípravě koblížků? - mouka, vejce, mléko, droždí, cukr, marmeláda, olej) - ukázka potravin popř. návštěva školní kuchyně
- cvičení - koulení míče v prostoru, převaly v lehu na zádech (skrčené nohy, ruce spojené pod koleny)
- říkanka s pohybem - nápodoba pohybů a zvuků zvířat, se kterými se Koblížek během svého putování setkal (kocour, pes, zajíc, medvěd, liška), příprava na dramatizaci pohádky
Kutálí se koblížek jako malý talířek.
kutálí se dopředu a pak zase dozadu.
kutálí se doprava a pak zase doleva.
- seznamování s pohybovou hrou Koblížek a liška (děti sedí v kruhu a kutálí si míč, který představuje koblížek; uprostřed kruhu je jedno z dětí, které představuje lištku a chytá koulející se míč)
- seznamování s novou básní, vysvětlení a pochopení vtipu
Koblížek
(autor neznámý)
Kam se koulíš, koblížku?
Jestli jsi ten pohádkový,
dej si pozor na lišku!
Au, au, to to bolí,
kdo by myslel na lišku!
Spěchám k panu doktorovi,
spálil jsem se na bříšku.
Seznamování s příslovími (pochopení významu):
- Petr Kukal.: Říkejme si přísloví. Praha: Portál, 2005
- Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp (chytrá liška)
- Pýcha předchází pád (pyšný Koblížek)
- Nechval dne před večerem
- Neříkej hop, dokud nepřeskočíš
- Padla kosa na kámen
- Dočkej času jako husa klasu (kynutí těsta)
- Dobrá rada nad zlato (Co bychom poradili Koblížkovi?)
- Důvěřuj, ale prověřuj (nebezpečí od neznámého člověka, zvířete)
Další aktivity:
- vybarvování omalovánek - obrázky z pohádky Plicková, E.: O Koblížkovi. Praha: Axióma, 2001.
- výtvarná chvilka - modelování nebo práce s odpadovým materiálem (kulatá krabička od sýrů
- dramatizace pohádky „O Koblížkovi" - dětský muzikál (s dobrým koncem - další varianta pohádky)
Příloha:
Motivační prvky
Hodnocení
Pohádce „O veliké řepě" předcházela pohádka „O Koblížkovi". Děti projevily velký zájem o dramatizaci pohádek. Přínosné pro děti bylo mravní ponaučení pohádky (vysvětlení různých přísloví), poznaly různé verze pohádek, pochopily slovní vtip.
Dětem se líbila hudebně-pohybová verze pohádky s dobrým koncem (liška Koblížka nesnědla, zůstal s babičkou a dědečkem jako jejich kamarád). Obě pohádky jsme zahráli jako divadlo pro ostatní třídy a na besídce pro rodiče.
Použitá literatura
KUKAL, P.: Říkejme si přísloví. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-953-4.
PLICKOVÁ, E.: O Koblížkovi. Praha: Axióma, 2001. ISBN 80-85788-95-0.
HRUBÍN, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01652-4.
DUFEK, A.: O veliké řepě. V Ostravě: Librex, 1998. ISBN 80-7228-036-8.
ČERNÍK, M.: První pohádky. Praha: Sid & Nero, 1996. ISBN 80-85886-18-9.
HORÁČKOVÁ, J.: Pohádko, pojď k nám. Kroměříž: Plus, 2007. ISBN 978-80-903992-6-6.
Literatura a použité zdroje
[1] – KUKAL, P. Říkejme si přísloví. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-953-4.
[2] – PLICKOVÁ, E. O Koblížkovi. Praha : Axióma, 2001. ISBN 80-85788-95-0.
[3] – HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01652-4.
[4] – DUFEK, A. O veliké řepě. Ostrava : Librex, 1998. ISBN 80-7228-036-8.
[5] – ČERNÍK, M. První pohádky. Praha : Sid & Nero, 1996. ISBN 80-85886-18-9.
[6] – HORÁČKOVÁ, J. Pohádko, pojď k nám. Kroměříž : Plus, 2007. ISBN 978-80-903992-6-6.